Γιατί μας τσατίζει το spam;

scroll

Γιατί μας τσατίζει το spam;

Γράφει ο/η Μανώλης Βαρούχας
Κατηγορία imonline Blog

Το spam για κάποιους είναι ένα είδος επικοινωνίας με τους υποψηφίους όποιας αγοραστικής ή μη, κατηγορίας. Εμάς απλά μας τσατίζει! Μας τσατίζει γενικά και συγκεκριμένα! Οι λόγοι γίνονται γνωστοί παρακάτω μαζί με γενικές συμβουλές και πληροφορίες.

Τι είναι το spam;
Το spam είναι η λεγόμενη ανεπιθύμητη αλληλογραφία που βλέπουμε στα εισερχόμενα μας σε τακτικά χρονικά διαστήματα, με διάφορες διαφημίσεις που ποτέ δεν ζητήσαμε, με ενημερώσεις για εκδηλώσεις που ποτέ δεν θα πάμε κλπ.

Spam μηνύματα επίσης μπορεί να δούμε και στο κινητό μας, με διάφορες διαφημίσεις που ποτέ δεν ζητήσαμε, με ενημερώσεις για εκδηλώσεις που ποτέ δεν θα πάμε κλπ. Ναι επαναλαμβανόμαστε γιατί μας ενοχλεί!

Το μήνυμα spam έχει ως σκοπό να ενημερώσει τον χρήστη παρά τη θέληση του, χωρίς αυτή να είναι η σωστή ερμηνεία (να παραπλανήσει πιο σωστά), με όποιο όφελος, πχ. να αγοράσουμε επώνυμα προϊόντα, όπως λειτουργικό, λογισμικό, διάφορα προϊόντα όπως ηλεκτρικά είδη, ακόμα και φάρμακα!

Τι προβλήματα δημιουργεί το spam;

Η ανεπιθύμητη αλληλογραφία μας δημιουργεί αφόρητα προβλήματα. Εμείς θα αναφέρουμε μερικά χαρακτηριστικά για να μην μακρηγορήσουμε.

- Απώλεια χρόνου
- Απώλεια πόρων
- Απώλεια παραγωγικότητας
- Υπερφόρτωση στους παρόχους διαδικτύου

Δεν θα μπούμε καν σε σοβαρότατα προβλήματα τύπου: απώλειας κωδικών, μετάδοσης ιών κλπ. Αυτά θεωρούμε πως τα γνωρίζετε όλοι.

Έρευνα πέρυσι στην Αγγλία έδειξε ότι το 22% τον χρηστών αγοράζουν τελικά προϊόν που είδαν από spam email. Δεν τους ενδιαφέρει όμως τι λέει το υπόλοιπο 78%;

Συμβουλές περί spam;
Εφόσον γνωρίζετε ότι ένα μήνυμα είναι spam, εμείς σας δίνουμε μερικές συμβουλές…

- Διαγράψτε το email χωρίς να το ανοίξετε.
- Μην απαντάτε ποτέ σε spam email.
- Μην πατάτε καν στην επιλογή διαγραφή από τη λίστα εκτός αν γνωρίζετε τον αποστολέα.

Εάν δεν είστε σίγουρος αν το email είναι spam ή όχι, κάντε τα ακόλουθα…
- Πολύ προσοχή στα αρχεία που έχουν επισυνάψει.
- Πάντα να ελέγχετε με το ενημερωμένο αντιβιοτικό σας τα μηνύματα.
- Σίγουρα οι τράπεζες, το PayPal κλπ, δεν θα σας ζητήσουν κωδικούς μέσω email.
- Οι έρανοι μέσω spam δεν έχουν τον τόσο καλό σκοπό που δείχνουν.

Στείλατε στον εαυτό σας spam;
Κι όμως μπορεί να συμβεί αυτό μιας και τα μάτια σας όμως δεν σας απατούν υπάρχει απάντηση. Συνήθως ο αποστολέας έχει πλαστογραφήσει την κεφαλίδα του email σας και το κάνει να δείχνει ακριβώς το ίδιο με το δικό σας.

Στατιστικά στοιχεία
Το 2009 η Cisco σε μια στατιστική κάλυψη για το spam δημοσίευσε τις χώρες με την μεγαλύτερη αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Την επισυνάπτουμε…

1. Βραζιλία 7.7
2. Αμερική 6.6
3. Ινδία 3.6
4. Νότια Κορέα 3.1
5. Τουρκία 2.6
6. Βιετνάμ 2.5
7. Κίνα 2.4
8. Πολωνία 2.4
9. Ρωσία 2.3
10. Αργεντινή 1.5

Η αναφορά εννοεί: ΤΡΙΣΕΚΑΤΟΜΥΡΙΑ ανά έτος…

Νομικά θέματα

Στην Ελλάδα η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη. Εμείς πάλι ήρθαμε να την περιπλέξουμε όσο γίνεται.

Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του αρ. 11 (νόμος 3471/2006 με την οδηγία 2002/58/ΕΚ) "μη ζητηθείσα επικοινωνία", αναφέρει το εξής:

"Η χρησιμοποίηση αυτόματων συστημάτων κλήσης, ιδίως με χρήση συσκευών τηλεομοιοτυπίας (φαξ) ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και γενικότερα η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, με ή χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς"

Για τα μηνύματα email που μας ενδιαφέρουν υπάρχει εξαίρεση… Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του αρ. 11, η περίπτωση στην οποία η ηλεκτρονική διεύθυνση του χρήστη αποκτήθηκε από τον αποστολέα νομίμως, στο πλαίσιο της πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών ή άλλης συναλλαγής, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μπορούν να αποστέλλονται για την απευθείας προώθηση παρόμοιων προϊόντων ή υπηρεσιών του προμηθευτή ή για την εξυπηρέτηση παρόμοιων σκοπών, ακόμη και όταν ο αποδέκτης του μηνύματος δεν έχει δώσει εκ των προτέρων τη συγκατάθεσή του, υπό την προϋπόθεση ότι του παρέχεται κατά τρόπο σαφή και ευδιάκριτο η δυνατότητα να αντιτάσσεται, με εύκολο τρόπο και δωρεάν, στη συλλογή και χρησιμοποίηση των ηλεκτρονικών του στοιχείων, και αυτό σε κάθε μήνυμα σε περίπτωση που ο χρήστης αρχικά δεν είχε διαφωνήσει σε αυτή τη χρήση.

Συμπέρασμα νόμου…

Μπορούμε να στέλνουμε αέρα-πατέρα emails όπου βρούμε αρκεί να δίνουμε την δυνατότητα στον χρήστη να διαγραφτεί από τις λίστες μας και να είναι ευδιάκριτο τα στοιχεία επικοινωνίας. Απλό! Μπορούμε να ενοχλούμε άνετα τους χρήστες!

Συμβουλές για “έξυπνους” χρήστες…
Βάζοντας το παρακάτω κείμενο με απαλή, μικρή, γκρι γραμματοσειρά, δεν καλύπτεστε!

“Αυτό το μήνυμα πληροί τις προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί διαφημιστικών μηνυμάτων. Κάθε μήνυμα θα πρέπει να φέρει τα πλήρη στοιχεία του αποστολέα με ευκρίνεια και θα πρέπει να δίνει στον αποδέκτη τη δυνατότητα διαγραφής. (Directiva 2000/31/CE του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Relative as A5-270/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου).

Αν πιστεύετε ότι δεν σας ενδιαφέρουν οι ανακοινώσεις μας ή αν είστε σε αυτήν την λίστα κατά λάθος ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο θέλετε να διαγραφεί το email σας από αυτή τη λίστα παραληπτών, απλά απαντήστε μας με θέμα “ΔΙΑΓΡΑΦΗ” και παρακαλώ δεχθείτε τις απολογίες μας για οποιαδήποτε ενόχληση σας προκαλέσαμε.”

Ερώτηση δικιά μας…

Γιατί εγώ να μπω στον κόπο να μπω στο link που συνήθως αναφέρουν για να διαγραφώ από κάτι που ποτέ δεν ζήτησα; Γιατί να απαντήσω σε κάποιου το email που μου έστειλε μήνυμα γράφοντας στο θέμα: Διαγραφή, unsubscribe ή οτιδήποτε άλλο ζητάει; Γιατί να χάνω χρόνο ψάχνοντας να βρω που στο καλό είναι οι πληροφορίες για διαγραφή; Γιατί να χάσω έστω μισό λεπτό από τον χρόνο μου και να ασχοληθώ με κάποιον που δεν αξίζει την προσοχή μου, έστω δεν την κέρδισε με την αξία του, αλλά βρίσκοντας, έμμεσα, άμεσα είτε ακόμα αγοράζοντας την ηλεκτρονική μου διεύθυνση;

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πάνω από το 70% των μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σήμερα είναι spam. Νομίζω ότι σας καλύψαμε...

Υστερόγραφο: Αληθινή ιστορία

Γνωστή Ελληνική εταιρεία πληροφορικής πέρυσι μου έστελνε spam emails σε όλους τους λογαριασμούς μου για να με ενημερώσει για τα νέα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Μετά από αρκετά emails και μπόλικη δόση υπομονής εκ μέρους μου μιας και πρώτον δεν με ενδιέφερε η πρόταση τους και δεύτερον δεν ζήτησα ποτέ κάτι τέτοιο , τους πήρα τηλέφωνο, μιας και ένα email για διαγραφή από τις λίστες τους, προφανώς δεν ήταν αρκετό.

Η ερώτηση μου δεν ήταν γιατί ενώ έστελνα emails για διαγραφή, δεν με έσβηναν από τις κυκλώπειες λίστες τους, ούτε γιατί μας έγραψαν παρά τη θέληση μας… Η ερώτηση μου ήταν: “Που βρήκατε το email που δεν το έχω δημοσιεύσει πουθενά;”. Σας πληροφορώ πως μιας και δεν μπόρεσαν να μου απαντήσουν τηλεφωνικός, μια μέρα μετά με ενημέρωσαν πως την είχα αναρτήσει ως email επικοινωνίας σε μια αγγελία! Επόμενη λογική ερώτηση μου ήταν: “Κάτσατε στην τάδε ιστοσελίδα και ψάξατε να βρείτε όλα τα emails από τις αγγελίες;”. Ακόμα περιμένω απάντηση… Τουλάχιστον δεν έλαβα ξανά email.

Φανταστείτε όμως τι έχει να γίνει, ειδικά με τις επώνυμες εταιρείες που στην τελική, απαντάνε στο τηλέφωνο γιατί υπάρχει κάποιο κύρος από πίσω, όταν ψάχνεται κάποιος να βρει το πώς και το γιατί…